onsdag 8 januari 2014

Besök i en Nomadbostad

Måndag den 5 januari

Att komma åt nätet är inte så lätt men vi fortsätter vår resa.
Nu ska vi vidare ut mot nya mål, så vi åker från Sidi Ifni efter vi varit på marknaden på söndagen.
Vi hade hört talas om Abaynou eller Abeino, som det står på kartan.
Där skulle det finnas badhus med varmt vatten från varma källor. Vi ställde in koordinaterna och startar vår resa in bland bergen.

Vackra vyer och en bra väg. Ibland brant nerför och kurvigt, ibland brant uppför.
Vi åker förbi Nomadernas tält och ser hur de lägger ut sin tvätt på tork.

Stora kaktusodlingar ser vi överallt.

Rätt som det är är vi ute på rena stäpplandet....platt så långt ögat kan se. Enligt vår ”Berit” så har vi ca 2 km kvar tills vi ska svänga, men jag får se en skylt med namnet Abayno så vi svänger av. Vi blir lite osäkra och vänder och kör tillbaka till korsningen, där det också står några poliser. Fortsätter in mot Guelmim men hittar ingen annan väg mot Thermalbadet så vi vänder igen och åker förbi poliserna en tredje gång. De viftar åt oss att fortsätta förbi och in på vägen mot Abayno.

Vi kommer till slut rätt och hittar en camping.

Strax före oss kör en tyskreggad Concord in, det visade sig senare att de var från Norge.
I Sidi Ifni hade vi stått parkerade, på marknaden, bredvid en bil från Finland och när vi var kom dit så kom en kvinna fram och pratade och hon var från Danmark. Nu träffade vi norrmän rena skandinaviska träffen här nere i Marocko. :)

Vi hade hört både positivt och negativt och badet, som var delat i herrar och damer i två olika byggnader, visserligen kunde vi gå gemensamt på kvällen efter kl 19.
 Någon test av thermalbadet blev det inte, vi föredrog vår egen dusch i husbilen.
På morgonen så pratade vi med Christian och Cathrine (norrmännen) om att ev åka till Plage Blanche, de liksom vi hade hört att där skulle vara fint och man stod nära stranden och det var fricamping. Vi bestämde att träffas där, vi hade båda lite att göra innan, men skulle ses på Plage Blanche senare.
I Guelmim får vi kontakt med en man som kan bra engelska och som sade sig ha släkt i Malmö. Han pratar om kamelmarknaden och frågar om hans kompanjon kan få åka med och hämta kamelmjölk. Vi tycker det är OK han kan visa vägen. Vi kommer lagom till att skolan har slutat och massor av skolungdomar var på väg åt vårat håll. Det blev trångt på gatan, vår husbil och åsnor, cyklar och gående ungdomar.

En man på väg med sin 2 hjuliga butik.

Vi kör ca 12km när vi närmar oss oasen Ait- Bekkou här vill han att vi ska stanna och parkera för han ska träffa någon . Nu ska vi gå en bit in i oasen, vi följer vägen med pilar, som visar att här inne bor nomader.

Kommer så fram till ett hål i en mur. Ali ropar något och får svar. Han förklarar för Ingemar att här för man lite oljud innan man nalkas deras tält, dels för att kvinnorna ska hinna göra sig i ordning och för att de inte ska bli överraskade, man kan ju komma olämpligt.

Det är en gammal man, som möter oss och bjuder in oss under sitt tälttak.
Skorna tas av, precis som hemma, innan man beträder hans filt-golv.

Jag frågar om jag får fotografera honom och hans bostad. Självklart, gör som du brukar göra hemma säger han, på arabiska och Ali översätter till knagglig engelska.

När han får höra att vi är från Sverige blir han jätteglad. Han bjuder oss på te och vi pratar, med hjälp av Ali som tolk.
Han hade tre fruar och 21 barn och vistas mest i Saharas öken.
Han har en kista bakom sig och när han hör att vi inte har varit i Sahara, ville han berätta om hur de lever.
Från kistan plockar han fram massor av smycken, halsband, armringar, små skrin, gamla dolkar,
 lås och handvävda mattor mm kommer fram på ”golvet”.

Vi förstår att han gärna vill sälja något och köper en matta av honom, säkert till ett alldeles för högt pris, men vi har svårt för att pruta, dessutom har vi märkt att här nedåt är de ganska fattiga.
Nu är det dags att fortsätta och vi tar adjö av den gamle mannen, det blev både kramar och puss på handen. Det visade sig att han bara var 55 år,
  ett mycket intressant möte var det för oss.

Tillbaka till husbilen ser vi att termometern visar på + 32 gr och nog var det varmt alltid dess utom vindstilla.
Ali vill visa oss sitt hus, som han håller på att bygga och sin trädgård där han försöker odla en del medicinalväxter.
Vi har förstått att han är mycket intresserad av blommor och andra växter.

Utsikten från Alis hus.

Han erbjuder oss att stå gratis på hans tomt samt få el och vatten, men vi avböjer vi hade ju ett inbokat möte i Plage Blanche.

Efter besöket hos Ali åker vi tillbaka till Guelmim, någon kamelmjölk fick han inte tag på, den var slut, sa han i alla fall.
Någon kamelmarknad såg vi inte till, men det spelade ingen roll vi hade ju varit hos en nomad och druckit te. :)

Vi fick en trevlig utflykt och nya upplevelser och sedan åkte vi vidare mot Plage Blanche där vi hoppas träffa på våra nyfunna norska vänner.

1. Det där lät som en intressant dag! Kramar

2. haha, ja dom är bra på samarbete för att få dit turisterna. Kul att ni fick vara med om något annorlunda och mattan var väl billig även utan prutning!

3. ni har hatt en spennande dag .nu er det bare dager igjen til vi flyger ned til Alicante å tanka vatten på husbilen for så at åka mot Marocco vi lenktar nnu mera når vi er på eran blog.Ni må hilse Christian och Cathrine fa meg Frank jag møtte dem i Benidorm på carrefourå da ortalte di at dem skulle il Marocco håppas jag treffer dem igjen Kram

4. Vad mycket spännande ni är med om!! Ha dé gott! Elisabeth

5. Spännande utflykt och spännande besök hos nomaderna... och en massa spännande bilder!
    Kram

6. Spännade besök i nomadbostaden! Intressant att åka runt med husbil i Marocko! Vi har varit i Marrakesh med omnejd en gång, men inte med husbilen. Te blev vi också bjudna på hela tiden ;)

7. Ja dar ser man, har precis upptackt er blog och vi som bor i just den oasen ni besokte - Ait Bekkou heter egentligen Tighmert och vi bor mitt i den! Vi har en hemsida http://petersplaces.wix.com/the-oasis-house

Ni ar valkomna nasta gang!!